Miten luomme liikennetilanteen pyrkimällä välttämään toista liikennetilannetta? Kroatialaiset sen osaa, jos ketkä.
Kun esimerkiksi täällä päin tuo rannan iso tie kohti Splitiä alkaa tökkimään ruuhkaisena, ottavat paikalliset käyttöön oikoreitit. He puikkelehtivat asutuksen keskellä kapeita teitä, ainakin luullen olevansa ah niin ovelia. Tosiasiassa en tiedä säästävätkö he yhtään aikaa, matkaa tulee moninkertainen määrä ja polttoainetta kuluu kiperissä nousuissa sekä kiihdytyksissä tiukkojen mutkien jälkeen. Mutta ainakin auto liikkuu eikä jumita ruuhkassa.
Tässä meidän kohdalla on risteys, jossa usein ruumiillistuu touhun luonne ja nurinkurisuus. Risteyksessä nämä ruuhkan väistäjät tulevat kuvassa vasemmalta alatietä, jolta ihan selkeästi saisi matkaa jatkaa vain vasemmalle ja sittenkin stop-merkin takaa. Liittymäkohta on kovin kapea, eikä siitä mahdu kuin yksi auto kerrallaan, mikä aiheuttaa haastetta siinä tilanteessa, kun tuolta rannan suunnasta joku olisi menossa vuorostaan alatielle. Luonnollisesti ruuhkakiertoreitti kuitenkin edellyttää alatien autojen kääntymistä juurikin kielletysti oikealle, mikä ei tietenkään Smartia isommilta autoilta onnistu ilman vähintään yhtä peruutusvemplausta tuossa kurvissa, kuten valkoinen pakettiauto juuri on havainnollistamassa. Tässä kuulkaa torvet soi ja kädet heiluvat, kun välillä lähes tauoton autojen virta kiiruhtaa tuolta alatieltä, äheltää vaihteiden kanssa ja survoo väkisin kulman taakse oikealle. Tilanne on välillä täysin seis, kun kaikista kolmesta suunnasta tunkee autoja ja yksi on siinä poikittain keskellä tukkimassa koko paketin. Että sellaista ruuhkan välttämistä. Siihen kun sekoittaa mausteeksi vielä kohti rantaa tai sieltä pois vaeltavat lapsiperheet isoinen uimaleluineen puikkelehtimassa autojen välissä ja toisaalta helposti syttyvän dalmatialaisen veren, niin teatteria piisaa katsojien iloksi. Tai kauhuksi, ihan miten vaan.
Tragikoomiseksi tilanteen tavallaan tekee se, että keväällä tässä tehtiin useampi viikko tietöitä, joiden myötä tuota alatietä levennettiin risteyksestä eteenpäin niin, että siinä mahtuu menemään kaksi autoa rinnan entisen yhden sijasta ruuhkatilanteiden helpottamiseksi. Tuossa rytäkässä mm. viereiselta talosta vietiin terassi ja kaistale pihaa. Mitään varsinaista ratkaisua tämä ei tlanteeseen kuitenkaan tuonut, koska itse risteyskohta on edelleen niin kapea, että siinä mahtuu kerrallaan vain yksi auto kulkemaan. Vaan ei hätää, projekti kuulemma jatkuu syksyllä kunhan turistikausi on ohi, siloin koko risteys laitetaan kuntoon ja kaikki mahtuvat kääntymään kaikkialle. Saapa nähdä, ehkä syksyllä vaan minä vuonna? Siihen asti torvet soi ja kädet käy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti